O električnih pogonih v avtomobilih namesto klasičnih večina nima pojma, zato z velikim zanimanjem vedno kdo pristopi, ko nas zasači med delom na terenu. Navadno vse zanima, kako to gre, koliko se prevozi in koliko stane. Ko povem, da doseg znaša nekje 100 kilometrov, vsi odmahnejo z roko, noben pa ne pomisli, da v resnici vsak dan prevozi največ 50 kilometrov in da za daljšo vožnjo le nekajkrat na leto potrebuje primeren avtomobil, ki bi ga lahko najel ali si sposodil pa bi še vedno prišparal pri vzdrževanju na dolgi rok. No, cena pa je druga postavka, ki dostikrat težko upraviči nakup.
Preko 24 tisoč evrov stane tovrstni smart in navadno je to glavna ovira pri nakupu takšnega avtomobila, tudi če se potem z njim vozite napol zastonj. Ali pa celo zastonj, če imate kakšno polnilnico v bližini svoje službe. V Ljubljani jih je kar nekaj in večinoma lahko tam tudi zastonj parkirate na zelo privlačnih lokacijah, ker so v centru mesta ali blizu vhodov nakupovalnih središč. Na nekatere polnilne postaje se morate prijaviti, kupiti člansko kartico (10 EUR v Cityparku), na nekatere pa sploh ne in skoraj vse so do nadaljnjega brezplačne, kar se tiče polnjenja. Ko imate takšen avtomobil, veste za prav vsako. Res pa je, da morate vedno planirati pot tja, kjer lahko baterije napolnite, ker se prehitro izpraznijo. Če so vaše poti samo v mesto, razdalje pa kratke, je to idealno. smart je majhen, izjemno okreten, jasno, saj v dolžino meri samo 2,7 metra. In še kako poskočen!
Kot izstrelek se požene z mesta, da vam s semaforja skoraj noben veliko močnejši avtomobil ne more slediti, dokler ne dosežete hitrostne omejitve. Elektromotor v tovrstnih vozilih vselej lepo potegne, prestava je pa v smartu le ena. Motor s trajnim magnetom ima 55 kilovatov največje trenutne moči, to je 75 'konjev', ter 130 Nm navora od nič vrtljajev. Pospešek do 100 je 11 sekund in pol, do 60 pa samo 5 sekund, da si lažje predstavljate, zakaj pravim, da je res poskočen. Tudi občutek hitrosti je v takšnem majhnem avtu drugačen, ampak vsak, ki še ni doživel pospeškov v električnem avtomobilu, je takoj navdušen.
Poraba? 19! Na 100 kilometrov. Ampak kilovatnih ur, ne litrov. Zdaj pa poglejte na položnico za elektriko pa si sami izračunajte, koliko je to. Mene je stalo slaba 2 evra podnevi in 1 evro ponoči. Na 100 kilometrov, jasno. Na klasičnem domačem omrežju se je na navadni vtičnici polnil kar 11 ur, v mestu na hitri polnilnici pa slabo uro, ker je imel testni model vgrajen še hitri polnilnik, za katerega je potrebno doplačati dobre 3 tisočake. Litij-ionska baterija ima kapaciteto 17,6 kilovatne ure, kar naj bi bilo dovolj za 145 kilometrov, no, v praksi lahko povem, da bo ob mešani vožnji za slabih 100. Če je zunaj mraz ali pa vroče in rabite ogrevanje ali hlajenje, potem tudi pod 80, so pa kolegi naredili tudi precej več kot 100, če so bile razmere idealne. smart res ni za dolge poti, bi bilo pa fino, da bi lahko vsaj kakšnih 200 kilometrov naredil naenkrat in imel manj skrbi.
Da je podvozje dokaj neudobno, ni nič čudnega, ker je avtomobilček res kratek, ima pa presenetljivo veliko prostora za dva potnika. Precej več, kot izgleda od zunaj, celo prtljažnik je uporaben za krajše vožnje in v vratcih je uporaben predal za polnilni kabel. Morda je v takšnem vozilu nesmiselno ocenjevati kakovost materialov, ampak v cenovnem rangu, kamor se uvršča, boste pri klasičnih avtomobilih vseeno našli veliko bolj kvalitetno in mehko plastiko ter bolj dovršeno ergonomijo. Po drugi strani se zdi končna obdelava dovolj kvalitetna, da ne bo vse škripalo že po nekaj mesecih uporabe, ker v električnem avtomobilu slišite vsako malenkost.
Ni težko zaključiti, da je to najboljši smart v ponudbi. Majhen, okreten, čist in varčen je za mesto daleč najboljši avto, kar jih je na trgu. Me zanima, koliko bodo vse skupaj izboljšali pri novi generaciji, ki je s klasičnimi motorji z notranjim izgorevanjem že na cestah. In če bodo cene v primerjavi s testiranim kaj padle. Ta, ki ga vidite na posnetkih, stane le malo manj kot 30 tisoč evrov, kar je naravnost ogromno, zato bo po kablih preteklo še kar nekaj škratov elektronov, preden si ga bo lastil sleherni Ljubljančan.