Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

60-letnica legendarnega kupeja

Maserati 5000 GT

Avtor prispevka: Marko Miklavc
Te dni mineva 60 let od prve predstavitve maseratija 5000 GT, ki se je odvila na torinskem avtomobilskem salonu. S tem ekskluzivnim modelom, ki je nastal v samo 34. primerkih, so Italijani privabili veliko predstavnikov svetovnega 'jet seta', temu primeren je tudi prvotni seznam lastnikov modela 5000 GT.
60-letnica legendarnega kupeja
Foto: Maserati
5. 12. 2019 ob 6:00
Komentarjev: 0

Zgodba o tem izredno prestižnem in zmogljivem športnem avtomobilu (klasični 2+2 kupe) se je pričela odvijati že leta 1958, ko se je tedanji iranski šah Mohamed Reza Pahlavi med bivanjem v Parizu srečal z enim izmed uradnih zastopnikov znamke Maserati. Polkovnik John Simone je iranskemu šahu ponudil testno vožnjo z modelom 3500 GT, ki sta jo s tedanjim tovarniškim testnim voznikom (Guerino Bertocchi) znamke Maserati izvedla kar na tedanjih pariških cestah. Danes že legendarni aristokratski italijanski kupe je takrat navdušil iranskega bogataša do te mere, da je z Italijani kmalu zatem sklenil pogodbo o dobavi novega maseratija, vendar je ob tem zahteval tudi to, da mora avtomobil ustrezati njegovi javni podobi in položaju.

To sporočilo so v Bologni zelo dobro razumeli, ker jim je bilo takoj jasno, da želi iranski šah dobiti nadstandardni izdelek. K sreči se je vse skupaj odvijalo ravno v obdobju, ko so dirkalniki znamke Maserati na dirkalnih stezah pometali s konkurenco, vendar to ni trajalo dolgo, ker so pri organizaciji FIA leta 1958 prekinili dominanco maseratijev z uvedbo novih pravil dirkaške igre, ki so na novo omejevala delovno prostornino vgrajenih pogonskih motorjev v tedanjem prvenstvu formule 1. Po novem so imeli tekmovalni motorji lahko največ tri litre delovne prostornine. Vse skupaj se je dogajalo v času, ko se je znamka Maserati znašla v finančnih težavah, ker so njihovi tovarniški vozniki leta 1957 na dirki za Veliko nagrado Venezuele uničili tri primerke modela 450 S (dva izmed uničenih dirkalnikov sta bila že prodana …), posledično Italijani leta 1957 niso osvojili tedanjega svetovnega prvenstva športnih avtomobilov. Za piko na i v pogledu finančnih težav pa je poskrbel še tedanji dolg argentinske vlade, ker sta bila Juan Domingo Perón in njegova druga žena Eva Duarte ('Evita') znana tudi po ekscesnem zapravljanju denarja za nakup pregrešno dragih športnih avtomobilov.

Finančne težave in dolgove je takrat poplačal eden izmed lastnikov (Omer Orsi) znamke Maserati, ker se je odločil za delno razprodajo imetja družine Orsi. In ravno, ko so se Italijani pričeli ubadali z vprašanjem kaj naj naredijo s preostalimi 4,5-litrskimi bencinskimi 8-valjniki iz tekmovalnega modela 450 S, ker so se zaradi finančnih težav tudi uradno poslovili od dirkalnih stez (v bodoče so podpirali smo privatna tekmovalna moštva), se je pojavilo naročilo iranskega šaha, ki se je leta 1958 v Livornu sestal s parom vodilnih mož (Omer Orsi & Giulio Alfieri). Takrat jima je Mohamed Reza Pahlavi, ki je bil znani podpornik in simpatizer znamke Maserati, zaupal željo o nastanku ekskluzivnega športnega avtomobila iz kategorije GT, ki bi ga premikal eden izmed neuporabljenih tekmovalnih motorjev iz hišnega dirkalnika z oznako 450 S, ker je med testno vožnjo maseratija 3500 GT na enem izmed sedežev našel reklamno brošuro o modelu 450 S.

Giorgio Alfieri, tedanji Maseratijev 'motorni guru', se je takrat strinjal z uporabo že skoraj odpisanih pogonskih sklopov iz tekmovalnega modela 450 S, ki so kmalu zatem doživeli ponovno rojstvo, pred tem pa so dobili tudi nekaj več 'volumna' in bolj uglajenih manir, ker so jim Italijani ob njihovi transformaciji iz tekmovalnih v serijske motorje povečali delovno prostornino iz 4,5 na 4,9 litra in zadušili prvotno pogonsko moč (400 bhp/406 KM/303 kW pri 7200 vrt./min.). Italijanski atmosferski 90-stopinjski 'Twin Spark' 16v V8 motor je prvotno lahko mobiliziral 257 kW (345 KM) pri 5500 vrtljajih v minuti. Ob tem so spremenili tudi kompresijsko razmerje (iz 9.5:1 na 8.5:1). Do leta 1960 so za dobavo pogonskega goriva skrbeli štirje uplinjači znamke Weber (tip 45 IDM), kasneje so jih nadomestili z indirektnim vbrizgom goriva znamke Lucas. Posledično je motor izgubil nekaj moči, vendar so s tem izboljšali (bolj miren tek) njegove manire. Takšen motor je lahko kljub temu mobiliziral 325 bhp 'konj', odnosno 330 KM/246 kW pogonske moči pri 5800 vrtljajih v minuti. Na začetku so imeli takšni maseratiji samo 4-stopenjske ročne menjalnike znamke ZF. To se je spremenilo leta 1963, ko so te modele opremljali samo še s 5-stopenjskimi ročnimi menjalniki znamke ZF.

Za tehnološko platformo so uporabili nosilni okvir modela 3500 GT, ki so ga za to priložnost dodatno okrepili, medtem ko je karoserija nastala v obratih milanskega podjetja Carrozzeria Touring, kjer so se v tem primeru podpisali tudi pod obliko avtomobila, ki je znan po dodatnem imenu 'Scià di Persia'. Leta 1959 je iranski šah prevzel unikatni model s prvič uporabljeno modelno oznako 5000 GT (dolžina: 4760 mm, širina: 1700 mm, višina: 1320 mm, medosna razdalja: 2600 mm, masa avtomobila: 1652 kg, avtomobil ima nameščena 16-palčna kolesa, obstajajo pa tudi različice s 15-palčnimi kolesi), ki ga je Iranec stacioniral na svojem posestvu v bližini švicarskega mesteca St. Moritz. Še v istem letu so izdelali še en identični primerek, ki ga je ob obisku torinskega avtomobilskega salona naročil tedanji južnoafriški milijarder Basil Read, sicer lastnik dirkališča Kyalami. Prva 'serijska različica' (izdelali so samo 22 tovarniško oblečenih primerkov) tega avtomobila se je pojavila šele leta 1961. Vse tovarniško oblečene različice modela 5000 GT imajo karoserijo, oblikovano in izdelano pri oblikovalski hiši, ki jo je vodil Serafino Allemano. Obstaja pa še nekaj različic tega modela, ki so jih oblekli drugi krojači pločevine.

Fernandino Innocenti, milanski industrialec, ki ga povezujemo predvsem z italijanskimi miniji (licenčna proizvodnja prvotnega britanskega minija) ter skuterji lambretta, si je leta 1961 omislil 5000 GT s parom prednjih, električno nastavljivih sedežev. Ta unikatni primerek so oblikovali in izdelali pri oblikovalski hiši Ghia, ki je bila takrat še samostojna. Za obliko unikatne spider različice s pogrezljivim parom prednjih žarometov, ki si jo je omislil ameriški milijarder Briggs Cunningham, je poskrbel Giovanni Michelotti, medtem ko je za obliko unikata, ki ga je prejel princ Karim Aga Khan IV, poskrbel Pietro Frua. Maserati 5000 GT je navdušil tudi nesojenega italijanskega kralja (Giovanni Agnelli). Zanj so ustvarili posebno različico s karoserijo, oblikovano pri Pininfarini. Poznavalci pravijo, da je Agnelli zahteval, da ustvarijo avtomobil brez možne identifikacije blagovne znamke, zato na avtomobilu ni bilo nobenih logotipov in modelnih oznak. V obdobju od leta 1959 do leta 1965 so izdelali samo 34 primerkov tega ekskluzivnega kupeja. Večina izdelanih primerkov je oblečena v 'oblačila' oblikovalske hiše Allemano, po tri so oblekli pri znamkah Touring in Frua, dva so oblekli v delavnici znamke Monterosa, po enega so prispevali še oblikovalci iz hiš Pinin Farina, Ghia, Michelotti in Bertone.

Največ primerkov modela 5000 GT so prodali leta 1962. Takrat so za ta avtomobil našli 14 primerno bogatih kupcev. Na koncu velja omeniti še podatek o končni hitrosti tega avtomobila, ki je takrat osupnil svet. Srečni lastniki tega modela so lahko z njim dosegali hitrosti v območju od 248 do 272 km/h. Takšen maserati je tudi v današnjih časih vreden zelo veliko denarja, ker boste za najbolj razširjen primerek, ki je oblečen v karoserijo podjetja Allemano odšteli od 650.000 (stanje 4) do 1,3 milijona evrov (stanje 1), unikatne kreacije ostalih oblikovalskih hiš so lahko še občutno dražje.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 22. 9. 2020
September 2020
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
310102  mednarodna premiera - renault E-TECH
03040506
07  mednarodna premiera - sto let znamke Mazda
0809  domača premiera - citroën C5 aircross hybrid
10111213
1415  domača premiera - fiat 500 hybrid
1617181920
21222324  domača premiera - hyundai i30
252627
28  domača premiera - mazda MX-30
293001020304

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 234
peugeot 2008 185
hyundai tucson 171
škoda octavia 165
nissan qashqai 159

Podatki veljajo za avgust 2020.

Letos je bilo v SLO prodanih 38.791 novih avtov.

Anketa
Kolikokrat ste od marca razkužili svoj avtomobil?
975Vsak dan enkrat 974Zakaj bi ga razkuževal? 973Samo enkrat. 972Enkrat na mesec. 971Enkrat tedensko.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
GiroCarShare Najemi moje vozilo in ohrani naš planet pred 1 meseci  | 
Continental Avtodomi bolj priljubljeni kot kadar ... pred 1 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Manj prehitrih v Markovcih pred 2 meseci  | 
Continental & Extreme E Dirka za spremembe pred 2 meseci  | 
Suzuki Slovenija Sponzorska vozila za Judo zvezo ... pred 3 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Širitev delovnega časa poslovalnic pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Tri četrtine kolesarjev krši prometna ... pred 4 meseci  | 
Ford Izdelujejo maske za obraz in vizirje pred 4 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Bi danes še opravili vozniški izpit? pred 6 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Stanje prometne varnosti pred 8 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Nadzor nad področji prometne varnosti pred 8 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Kdo vozi nocoj? Vi ali alkohol? pred 9 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa V zimo trezno in z opremo ustrezno pred 10 meseci  | 
Regia Group Dolg zmanjšali za 100 milijonov evrov pred 10 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Vozi desno, prehitevaj levo! pred 11 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Akcija strokovnega nadzora v šolah ... pred 11 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Poostren nadzor pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varnost na cesti ni samoumevna pred 1 leti  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Dolenjci? pred 1 leti  |