Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Sklenitev kroga

Smart

Avtor prispevka: Marko Miklavc
Proti koncu leta 1982 se je Nicolas Hayek (1928-2010), švicarski podjetnik libanonskega rodu, odločil, da bo ustvaril striktno električno gnani mestni avtomobil, ki bi ga izdelovali po podobnem principu kot njegove ure znamke Swatch.
Sklenitev kroga
Foto: Smart
1. 4. 2019 ob 5:00
Komentarjev: 1

Sedaj, skoraj 30 let kasneje, kaže, da bo njegova ideja o električnem smartu zaživela, vendar samo pod pogojem, če bo znamka Smart v bližnji bodočnosti sploh še obstajala … Leta 1993 sta se na tedanjem ženevskem razstavnem prostoru znamke Varta pojavila dva mlada švicarska poslovneža, za katera se je izkazalo, da nastopata v imenu prej omenjenega švicarsko-libanonskega lastnika znamke Swatch. Mlada podjetnika pri Nemcih nista iskala električnih baterij za ročne ure, temveč avtomobilske akumulatorje za nenavadno, v obliki jajca oblikovano mestno vozilo, ki bi ga premikala samo električna energija. Zaradi nenavadne zasnove (izredno kratka medosna razdalja in dolžina vozila) sta Švicarja iskala primerno majhne akumulatorje, ki bi napajali električne motorje, skrite v kolesih. Ker se je Nicolas Hayek že takrat zavedal tega, da takšnega projekta ne bo mogel realizirati sam, je kmalu začel iskati partnerje med uveljavljenimi avtomobilskimi proizvajalci. Na začetku so bili nad idejo o takšnem vozilu še najbolj zainteresirani v koncernu Volkswagen, dokončno pobudo za nastanek tega mestnega avtomobila pa je na koncu prevzela znamka Mercedes-Benz, ker so se v Stuttgartu že takrat ukvarjali s podobno idejo v obliki prvotne generacije razreda A, ker je tedanje dogajanje na avtomobilistični sceni kazalo, da utegnejo električna vozila postati prodajni hit v ZDA.

Tedanji razvojni inženirji pri znamki Mercedes-Benz niso bili prav nič navdušeni nad idejo o takšnem avtomobilu, ker so na majhne avtomobile gledali s prezirom, o tem kako malo so bili s srcem pri stvari ob razvoju prvega avtomobila znamke Smart, pa priča tudi anekdota iz leta 1997, ki se je odvila na tedanjem kongresu ameriške organizacije SAE (Society of American Engineers) v Detroitu, kjer sta se za isto mizo srečala tedanji vodja razvoja osebnih vozil pri znamki Mercedes-Benz in Boschev vodja razvoja programa ABS, seveda v družbi številnih novinarjev. Njihovo pozornost je pritegnil predvsem s strani Boscha izrečeni legendarni stavek: „Euer Smart ist nicht zu bremsen“ (vaš smart je neustavljiv, odnosno se ga ne da ustaviti …), ki je bil namenjen navzočemu predstavniku znamke Mercedes-Benz. Nato je Boschev predstavnik izrekel še en stavek: „Der rollt beim Bremsen über die Vorderachse ab“, ker se je lahki in zelo kratko odmerjeni smart ob testiranjih zaviralnih sposobnosti obnašal kot motorno kolo v situaciji, ko boste vso razpoložljivo zavorno moč uporabili samo na prednji osi, kar pripelje do posledičnega dviga zadka, ki se lahko konča tudi s preobračanjem vozila. Takšna, za potnike zelo nevarna situacija, predstavlja posledico odsotnosti vgrajenih akumulatorjev (posledično je bilo vozilo prelahko, samo težišče pa previsoko …), ker so se v Stuttgartu medtem že odločili, da prvi smart fortwo ne bo opremljen z električnim pogonom, temveč s klasičnim bencinskim 3-valjnikom iz japonskih (Mitsubishi) 'kei-car' avtomobilov.

Tedanji povezovalec dogodka v Detroitu je ob tem hitro poskrbel za konec pogovora med obema predstavnikoma nemške industrije, zato nismo nikoli dobili odgovora predstavnika znamke Mercedes-Benz na očitke, ki jih je takrat podal predstavnik znamke Bosch. Kmalu zatem se je v svetovnih medijih pojavila tudi spektakularna novica o prvotnem mercedes-benzu razreda A, ki se je na Švedskem na testiranju voznih lastnosti (verzija ISO testa, ki ponazarja izogibanje morebitni oviri na cestišču in vrnitev vozila na prvotni vozni pas …) tako močno 'ustrašil losa', da je po izvedeni paniki pristal na svojem boku. Tudi ta težava predstavlja predvsem posledico dejstva, ki pravi, da je bil prvotni mercedes-benz razreda A prvotno razvit kot striktno električno gnano vozilo s 'senvič' karoserijskim dnom, kjer bi se skrivali akumulatorji. Kasneje so mu odpravili prirojene napake z vgradnjo sistema ESP, otrditvijo podvozja ter razširitvijo obeh kolotekov. Smart fortwo pa ni imel te sreče, ker mu niti vgrajeni sistem ESP ni mogel zagotoviti spodobnih voznih lastnosti, ki predstavljajo predvsem posledico premajhne medosne razdalje. Te težave so najbolj očitne, ko boste smarta fortwo uporabljali v zimskem času, ker vas bo v kakšnem hitreje prevoženem ovinku navzlic vgrajeni 'Playstation tehnologiji' (sistem ESP) prehitel lastni zadek. To navedbo so mi že pred mnogimi leti potrdili tudi nekateri zaposleni v podjetju Autocommerce, ker so zadevo občutili na lastni koži. Pri Boschu so težave skušali omiliti s tem, da so delovanje sistema ESP zelo omilili, posledično smart fortwo ob močnejšem zaviranju ni več izvajal 'stoppie' manevra, je pa začel bočno drseti, celoten manever se je lahko končal s 'padcem' vozila na njegov bok. Zato so se Nemci odločili za mehko, bolj neodločno delovanje sistema ESP in uspešnost zaviranja prevalili na sistem MSR (Motor-Schleppmoment-Regelung), kjer se elektronika igra predvsem z reguliranjem števila motornih vrtljajev.

Tako lahko med prvim smartom in prvo generacijo razreda A potegnemo nekaj vzporednic, ker sta bila v osnovi oba zasnovana kot predstavnika striktno električno gnanih avtomobilov. Posledično bi bila oba otovorjena s težkimi paketi akumulatorjev, ki bi poskrbeli za nizko težišče, s tem pa tudi za dobre vozne lastnosti in netežavno zaviranje v primeru modela smart fortwo. Ker so se v Stuttgartu takrat odločili za vgradnjo klasičnih, fosilno gnanih pogonskih sklopov, sta morala oba avtomobila pač živeti s posledicami takšne odločitve. Leta 2020 naj bi bil krog dokončne elektrifikacije modela fortwo, ki ga je začel že Nicolas Hayek, dokončno sklenjen, ker naj bi ta model nastajal samo še v striktno električno gnani različici ob sodelovanju s kitajskimi partnerji (znamka Geely). Po poročanju nemškega časopisa Handelsblatt je to še pod vprašajem, ker v Stuttgartu izgubljajo potrpljenje, ker imajo s poslovanjem znamke Smart vsako leto od 500 do 700 milijonov evrov izgube.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Smart je kul
(pred 6 meseci )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 23. 10. 2019
Oktober 2019
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
30010203040506
070809  domača premiera - mitsubishi ASX
10  mednarodna premiera - renault captur
domača premiera - volkswagen passat
111213
141516  domača premiera - Oplova gospodarska vozila
domača premiera - kia Xceed
17181920
21  domača premiera - škoda kamiq
22  domača premiera - hyundai kona hybrid
23  domača premiera - Jesensko doživetje z BMW 1
24252627
2829  mednarodna premiera - ssangyong korando
3031010203

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
nissan qashqai 194
volkswagen tiguan 160
renault captur 159
renault clio 152
škoda octavia 146

Podatki veljajo za september 2019

Letos je bilo v SLO prodanih 57.408 novih avtov!

Anketa
Kako se odločiš za nov avto?
957Ati kupi. 956An ban, pet podgan. 955Pogledam novosti na salonu. 954Kupim boljšega od soseda. 953Kdo še danes vozi avto? 952Vedno kupim isto znamko.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: jeanpu
Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Vozi desno, prehitevaj levo! pred 2 dnevi  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Akcija strokovnega nadzora v šolah ... pred 1 tedni  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Poostren nadzor pred 3 meseci  | 
Ford Kje na svetu je emoji s poltovornjakom? pred 3 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varnost na cesti ni samoumevna pred 3 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Dolenjci? pred 3 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Red je vedno pas pripet. Tudi poleti! pred 4 meseci  | 
Citroën praznuje 100 let Razstava starodobnikov na prostem pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Z nižjimi hitrostmi varno v poletje pred 4 meseci  | 
Renault clio 5 zvezdic na EURO NCAP pred 5 meseci  | 
Ford ecoboost 11. nagrada za 1,0-litrski motor pred 5 meseci  | 
Opel insignia Odlične ocene Oplove admiralska ladje pred 5 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Celjani? pred 5 meseci  | 
Renault EZ-FLEX Francoska pošta prva preizkuša EZ-FLEX pred 5 meseci  | 
Gospodarsko vozilo leta 2019 Zmagovalci so znani pred 5 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Kolesarjenje naj bo previdno, varno in ... pred 5 meseci  | 
Park vojaške zgodovine Tankovski vikend pred 5 meseci  | 
Peugeot Tedni izrednih pred 5 meseci  | 
Ford Neukrotljivi Filip Flisar pred 5 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Turneja mobilnosti po Sloveniji pred 5 meseci  |