Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Veliki Gatsby

Stutz (1968-1982)

Avtor prispevka: Marko Miklavc
Leta 1968 se je v ZDA pojavil legendarni in rahlo bizarno oblikovani ameriški avtomobil, ki si je zaradi svojega prestiža, redkosti in posledične astronomske prodajne cene kmalu prislužil vpis v Guinessovo knjigo rekordov, ker je to še vedno eden izmed najdražjih serijskih avtomobilov vseh časov ...
Veliki Gatsby
18. 12. 2012 ob 16:12
Komentarjev: 0

Leta 1968 se je James O’Donnell, sicer investicijski bankir in strasten ljubitelj lepih avtomobilov, odločil, da združi moči z legendarnim Chryslerjevim oblikovalcem (Virgil Exner), ker je želel obuditi legendarno severnoameriško 'High-End' znamko Stutz, ki jo je leta 1934 ubila velika depresija, ki je razdejala tedanje gospodarstvo v ZDA. Tako smo 7. januarja leta 1970 dobili rahlo nenavadno oblikovano družino zelo prestižnih modelov (blackhawk, bearcat convertible, victoria, IV porte, diplomatic sedan in royale limousine) ponovno obujene aristokratske znamke Stutz, ki so bili znova namenjeni samo najpomembnejšim in najbogatejšim zemljanom. Tehnološko platformo za vse prej omenjene ročno izdelane modele je zagotovil tedanji velikoserijski pontiac grand prix coupé (Pontiacova 'Überpremium' različica kupe modela grand le mans, ki je predstavljal premium nadgradnjo tedanjega modela malibu znamke Chevrolet), ki je leta 1978 olajšal ameriškega kupca za 4879 $ (pontiac grand le mans: 4405 $, chevrolet malibu classic limousine: 4204 $ (tedanja nemška prodajna cena: 19.200 nemških mark)). Za skoraj enako vsoto (20.484,80 nemških mark) si je Nemec takrat lahko omislil tudi najcenejši mercedes-benz D200 (W123) …

V tem času (leta 1976) je kupec, ki si je to lahko privoščil, za osnovno opremljeni model blackhawk coupé (dolžina: 5766 mm, širina: 2007 mm, višina: 1372 mm, medosna razdalja: 2946 mm, masa avtomobila: 2400 kg, pnevmatike: LXX-17) odštel točno 69.500 ameriških dolarjev. Pod motornim pokrovom tega ročno izdelanega vozila, ki je nastajalo samo v Italiji (najprej Modena, kasneje Torino), se skriva 7,5-litrski bencinski V8 motor znamke Chevrolet, ki je lastniku zagotavljal 200 KM pri 3500 vrtljajih v minuti ter 467 Nm motornega navora pri 2000 vrtljajih v minuti. Tako motoriziran stutz je lahko dosegel največjo hitrost 200 km/h ter zaključil pospeševanje od 0-100 km/h v enajstih sekundah. Ker je ta stutz znal pokazati svoj aristokratski status tudi s prekomerno povprečno porabo goriva (22-litrov na 100 km), so mu Američani vgradili 95-litrski rezervoar za gorivo. Svoj aristokratski status pa je pokazal tudi ob prvem ogledu notranjosti, kjer so vedno uporabili samo najboljše britansko usnje (Connoly Brothers of London), orehovino iz Milana, večje število talnih oblog iz kož mladih italijanskih jagenjčkov ter zavidanja vredno količino 24-karatnega zlata, ki so ga uporabili namesto današnjega in tedanjega dobro meščanskega kroma …

Prvega stutz kupe iz nove generacije modelov te znamke je naročil Frank Sinatra, vendar ga je na koncu kupil Elvis Presley, ki ga je uporabljal kot osebno transportno sredstvo do konca svojega življenja. Do leta 1976 so kupcem ponudili še vse prej omenjene modele, ki so bili lahko opremljeni tudi z vgrajenimi mizicami iz orehovine, avtotelefonom ter delujočim TV-sprejemnikom. Leta 1976 se pojavi najdaljša, 'twenty-five foot Stutz Royale Limousine' (medosna razdalja (približno): 4,4 metra), ki je potnikom zagotavljala serijsko varnost pred pehotnim orožjem in tudi pred drobci granat, zato je bila priljubljena pri nekaterih kraljevskih hišah ter med diplomati. Za osnovno, krajšo oklepno različico (diplomatic sedan) te limuzine so Američani takrat zahtevali najmanj 185.000 ameriških dolarjev, prej omenjena osnovno opremljena 'Royale' limuzina pa je imela leta 1976 prodajno ceno 235.000 ameriških dolarjev. V primeru, ko je kupec izbral vso možno dodatno opremo je cena poskočila na astronomskih 550.000 ameriških dolarjev. Da bi razumeli te številke, morate vedeti, da je kupec v ZDA za takrat najdražjega novega cadillaca (7 ali 8-sedežni fleetwood limousine) odštel točno 19.462 ameriških dolarjev, za manjši model seville, ki so ga ponujali tudi nemškim kupcem pa so Američani zahtevali točno 14.267 ameriških dolarjev (nemška prodajna cena: 42.500 nemških mark). Za podobno vsoto si je Nemec leta 1978 lahko omislil mercedes-benz 350 SL (41.104 nemških mark) ali pa limuzino 450 SE (43.310,40 nemških mark) …

Leta 1981 so Američani prejeli naročilo za izdelavo tridesetih 'four-door convertible hard-tops',  ekskluzivnih oklepnih limuzin, ki so lastniku zaradi vgrajene daljinsko vodene strešne mitralješke kupole lahko zagotovile veliko več kot samo 5 'Euro NCAP zvezdic'. Vse naročene primerke so tudi izdelali in dostavili naročnikom. O tem kako vpliven in prepoznaven je bil Stutzov avtomobilski posebnež v tistem času pa priča tudi poizkus ustvaritve podobnega, vendar ob primerjavi s stutzi nizkocenovnega izdelka ameriške znamke Standard Motors, ki je kupcem v tem času (1976) ponujala limuzino ter kupe z oznako 'Classic Coach III' (osnova: chevrolet caprice & monte carlo), ki sta posnemala tudi tedanje britanske vzornike (Rolls-Royce) …

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 31. 3. 2023
Marec 2023
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
272801  domača premiera - BMW serija 7 in BMW X7
02030405
060708  domača premiera - fiat scudo
09101112
131415  domača premiera - kia Xceed
16171819
20  mednarodna premiera - mazda CX-60
21  domača premiera - lexus RX
2223  domača premiera - električna vozila MG
24  domača premiera - ford ranger raptor
2526
2728293031  domača premiera - BMW M power
0102

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
toyota corolla 128
fiat 500 125
dacia sandero 113
renault captur 111
renault clio 103

Podatki veljajo za februar 2023.

Letos je bilo v SLO prodanih 8.179 novih avtov.

Anketa
Kaj nas bo premikalo v prihodnosti?
993Elektrika v baterijah. 992Fosilna goriva. 991Sintetična goriva. 990Vodik.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Nekaj več kot 2.600 kršitev pred 1 leti  | 
Motulli Dolenjski Motulli osvaja Švico pred 1 leti  | 
Peugeot Slovenija Nov prodajno-servisni salon pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varno v jesen in zimo pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Na šolske poti so se vrnili otroci! pred 1 leti  | 
Zavod VOZIM, Big Bang Varno v jesen pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Od danes pomembne zakonske spremembe pred 1 leti  | 
Toyota startup pospeševalnik Klic po inovacijah mobilnosti za vse in ... pred 1 leti  |  Volan
Zavarovalnica Triglav - DRAJV Osvoji nove brisalce Bosch pred 1 leti  | 
Ford in Fordwich Bodo preklopili na elektriko? pred 1 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Preprečevanje vožnje pod vplivom ... pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varujmo življenja, vozimo trezni! pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Pasavček tudi v časih epidemije pred 2 leti  | 
Continental in skupina Volkswagen Recept za uspešno večdesetletno ... pred 2 leti  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Alkohol ostaja širok družbeni problem pred 2 leti  | 
Toyota Motor Europe Prodajni rezultati pred 2 leti  | 
Continental Zimske ali celoletne pnevmatike? pred 2 leti  | 
Ford transit connect Najvarčnejši v segmentu pred 2 leti  | 
Peugeot Iščejo najstarejšega pred 2 leti  | 
Continental 73-krat od Zemlje do Marsa pred 2 leti  |