Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Ročni menjalnik

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Včasih smo navdušenci trdili, da lahko le ročni menjalnik ponudi veselje v vožnji. Marsikdo se še vedno strinja, ampak dejstvo je, da jih je iz leta v leto manj. Razen v Ameriki, tam jih itak skoraj ni.
Ročni menjalnik
Foto: splet
23. 10. 2015 ob 1:20
Komentarjev: 1
video tehno volan - ročni menjalnik
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Urbana legenda v prestolnici pravi, da je neka Američanka nekdaj prišla na dopust v naše konce, najela avto in po dobrih stotih kilometrih ji je odpovedal motor. Nekateri šušljajo celo o luknji v pokrovu motorja. Se zgodi, kajne? Načeloma ne; če gre verjeti čenčam, pa se je gospodični pripetljal zgodil zato, ker je vseh 100 in nekaj kilometrov prevozila v drugi prestavi in z motornimi vrtljaji ves čas na maksimumu. Čudno, da se ji ni zdelo nič glasno. Mogoče je pa menila, da so evropski avti pač glasnejši. Kdo bi vedel ... Ja, avto je pač imel ročni menjalnik, ta pa je v Ameriki tako pogost kot prekmurska gibanica. Manj kot 5 odstotkov jih je čez lužo. Ne gibanic, ročnih menjalnikov. 

Ročni menjalniki v teh časih še vedno prevladujejo, pa ne za dosti. Okoli 52 odstotkov vseh vozil po svetu naj bi imelo ročni menjalnik, ostali pa eno od vrst samodejnega. Kakšna pa je sploh razlika?

Vsi ročni menjalniki imajo sinhrone oz. sinhronske obroče, kar pomeni, da se zobnikom ni potrebno povsem ustaviti, pa že lahko menjamo prestavo, obenem pa ob popolnem pritisku sklopke nikoli ne bodo 'zaškrtali'. Saj veste, to je tisti zvok, kot da ste med zobniki pozabili izvijač. Vse prestave razen vzvratne imajo sinhrone in če vam menjalnik med prestavljanjem spušča neprijetne zvoke, je lahko ravno sinhron okvarjen. Vzvratna ga, kot rečeno, nima, zato se morate vedno povsem ustaviti, preden prestavite v vzvratno. Nedvomno ste že kdaj poskusili ob počasnem premikanju in ste prejeli parajoč zvok brušenja zobnikov.

Ročni je najpreprostejši od menjalnikov in tudi najstarejši. Gre torej za sistem povezanih zobnikov, ki so v takšnih položajih, da lahko z enostavnimi premiki prestavne ročice izbiramo razmerje hitrosti vrtenja pogonske in odgonske gredi. Tem hitrostim oz. položajem zobnikov pravimo prestave. V prvi prestavi se odgonska gred tako najpočasneje vrti, v drugi malce hitreje itn. Za gladko prestavljanje med razmerji poskrbi sklopka, ki odklopi motor od menjalnika. Najpogostejše so plošče z enojno suho ploščo, ki sestoji iz kovinskega diska z oblogo za povzročanje trenja oz. lamelo, in je v sendviču med vztrajnikom motorne gredi in potisno košaro na pogonski gredi. Ko dvignemo stopalo s stopalke, vzmeti potisnejo disk nazaj v prostor med vztrajnik in potisno košaro, kar omogoča motorni gredi, da poganja zobovje menjalnika.

Tako, v srži je to to. Skozi leta so menjalniki dobivali vedno več prestav in danes imajo praktično vsi ročni po pet ali šest prestav, Porschejev celo sedem. A je menjalnik s šestimi ali pa štirimi prestavami bistveno drugačen? Sploh ne. Tisti z več prestavami imajo poleg samo dodatne zobnike, princip pa je kajpak enak. Takisto ni bistvene razlike med modernimi menjalniki in tistimi, ki so stari 50 let ali več. Ob lepi, normalni vožnji in brez pozabljanja izvijača med zobniki se z menjalnikom brez potrebnih posegov lahko naredi tudi med 200 in 300 tisoč kilometrov. Če pride do težav in je, denimo, potrebna zamenjava menjalnika, potem pa so ročni tudi bistveno cenejši od samodejnih. 

Cela znanost, kajne? Pa je samo ročni menjalnik, ki je med nami že skoraj toliko časa kot avtomobili sami. Aja, v Ameriki je lahko ročni menjalnik studi super protivlomni aparat, poglejte si zgornji video!

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1
RFNDXzg0NzAuanBnMTM2NjUzMDMxOA==.jpg
urby79 pravi:
Ful hud mehanik
(pred 3 leti )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 22. 8. 2019
Avgust 2019
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
29303101020304
05060708091011
1213  domača premiera - Toyota mobilne rešitve
1415161718
19202122232425
26  mednarodna premiera - škoda kamiq
mednarodna premiera - porsche cayenne coupe
272829  mednarodna premiera - mitsubishi L200
303101

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 385
renault captur 202
škoda octavia 196
volkswagen golf 196
nissan qashqai 163

Podatki veljajo za julij 2019

Letos je bilo v SLO prodanih 47.080 novih avtov!

Anketa
Ali uporabljaš mobilni telefon med vožnjo?
951samo za klice 950ja, pišem tudi sporočila 949samo prostoročno 947nikoli, vedno ustavim


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: lol1234
Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Poostren nadzor pred 1 meseci  | 
Ford Kje na svetu je emoji s poltovornjakom? pred 1 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varnost na cesti ni samoumevna pred 1 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Dolenjci? pred 1 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Red je vedno pas pripet. Tudi poleti! pred 2 meseci  | 
Citroën praznuje 100 let Razstava starodobnikov na prostem pred 2 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Z nižjimi hitrostmi varno v poletje pred 2 meseci  | 
Renault clio 5 zvezdic na EURO NCAP pred 2 meseci  | 
Ford ecoboost 11. nagrada za 1,0-litrski motor pred 2 meseci  | 
Opel insignia Odlične ocene Oplove admiralska ladje pred 3 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Celjani? pred 3 meseci  | 
Renault EZ-FLEX Francoska pošta prva preizkuša EZ-FLEX pred 3 meseci  | 
Gospodarsko vozilo leta 2019 Zmagovalci so znani pred 3 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Kolesarjenje naj bo previdno, varno in ... pred 3 meseci  | 
Park vojaške zgodovine Tankovski vikend pred 3 meseci  | 
Peugeot Tedni izrednih pred 3 meseci  | 
Ford Neukrotljivi Filip Flisar pred 3 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Turneja mobilnosti po Sloveniji pred 3 meseci  | 
Citroën Prodajna mreža v znamenju stoletnice pred 3 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Odgovorno obnašanje na cestah pred 3 meseci  |