Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

60 let Maseratijeve ptičje kletke

Maserati tipo 60/61 Birdcage

Avtor prispevka: Marko Miklavc
12. julija je minilo 60 let od predstavitve in prve zmage legendarnega italijanskega dirkalnika znamke Maserati, ki ga večina ljubiteljev avtomobilizma pozna po ljudskem imenu 'Birdcage' (ptičja kletka).
60 let Maseratijeve ptičje kletke
Foto: Maserati
16. 7. 2019 ob 6:00
Komentarjev: 11

Leta 1958 so se tedanji lastniki (družina Orsi) znamke Maserati odločili, da bo njihov konstruktorski oddelek, ki ga je vodil tehnični direktor Giulio Alfieri, deležen občutno večje svobode pri ustvarjanju tekmovalnih avtomobilov, ker so s tem želeli spodbuditi nastanek naprednih in revolucionarnih tehničnih idej, ki bi znamki Maserati zagotovile prednost pred tekmeci na tedanjih dirkalnih stezah. Alfierijeva 5-članska konstruktorska ekipa, ki sta jo sestavljala tudi legendarni konstruktor Gioacchino Colombo in dirkač Vittorio Bellentani, se je na začetku ukvarjala predvsem z idejo o 'monocoque' ('strukturna lupina', odnosno trup) dirkalniku, ker so želeli ustvariti zelo lahek dirkalnik (manjša ko je masa avtomobila, manj je avtomobil občutljiv na centrifugalne sile v ovinkih, istočasno za popolno zaustavitev takšnega vozila potrebujete krajšo zavorno razdaljo, poleg tega se zniža tudi povprečna poraba goriva …) z odlično vzvojno trdnostjo karoserije, vendar te ideje vodilni, odnosno tedanji lastniki znamke Maserati niso podprli.

V oktobru leta 1958 je Giulio Alfieri konstruktorski ekipi prvič predstavil popolnoma novo idejo glede lahkotnosti avtomobila in zagotavljanja primerne vzvojne trdnosti nosilne strukture in karoserije. Jedro te ideje je sestavljalo približno 200 različno dolgih krajših jeklenih cevi s premerom od 10 so 15 milimetrov, ki so jih Italijani sestavili v formo, ki je opazovalce spominjala na ptičje kletke. To lastnost so kasneje opazili tudi številni drugi ljudje, zato je ta avtomobil kmalu prejel vzdevek 'Birdcage'. Prvi vozni prototip modela, ki je kasneje prejel modelno oznako tipo 60, se je pojavil v maju leta 1959. Za njegovim volanom je večinoma sedel slavni dirkač Stirling Moss. Ob tem so se pojavile tudi težave, ker so pri testnem vozilu začeli popuščati zvari na ceveh, ki so tvorile nosilno konstrukcijo. Za težave je bilo krivo predvsem uporabljeno, zelo trdno jeklo z veliko vsebnostjo kroma, zato so to visokotehnološko jeklo nadomestili s cenejšim, manj trdnim jeklom, posledično so izginile tudi težave z zvari.

Za samodejno premikanje tega kompaktnega maseratija so Italijani uporabili rahlo modificiran (spremenjena vrtina in gib batov, drugačna motorna glava, drugačen kolektor …) 2,0-litrski atmosferski bencinski štirivaljnik iz modela 200S, ki so ga opremili s parom uplinjačev znamke Weber (tip 45 DCO3), 'Twin Spark' vžigalnim sistemom znamke Marelli ter spremenjenim izpušnim sistemom. Takšen pogonski sklop, ki so ga ob vgradnji zaradi aerodinamičnih zahtev nagnili pod 45-stopinjskim kotom, je lahko mobiliziral približno 144 kW (200 KM) pogonske moči. Vem, da za današnje čase razpoložljivih 200 KM ni ravno veliko, ker ima toliko 'konj' na razpolagi že skoraj čisto vsak sodobni 'GTi' iz evropskega B segmenta (clio, polo in ostali), vendar je večina takšnih 'vročih kombilimuzin' tudi občutno težja (povprečna masa znaša približno 1300 kg …) od Maseratijevega tekmovalnega 'lahkokategornika' s spredaj sredinsko vgrajenim motorjem, ki je moral ob divjanju po dirkalnih stezah premikati samo 570 kilogramsko maso. Temu primerne so tudi zmogljivosti, ker je tipo 60 lahko dosegel največjo hitrost 270 km/h, kasnejša evolucijska izpeljanka tega maseratija (tipo 61) je imela na razpolago še dodatnih 900 (približno) kubičnih centimetrov delovne prostornine (skupnih 2,9 litra). V tem primeru je vgrajeni atmosferski bencinski štirivaljnik lahko mobiliziral 189 kW (253 KM) pogonske moči, čeprav se je tipo 61 ob tem zredil samo za 30 kilogramov (skupna masa: 600 kg). Tipo 61 'Birdcage' je lahko dosegel največjo hitrost 285 km/h.

V samo dveh letih (1959-1961) proizvodnje je nastalo samo 6 primerkov modela tipo 60 in 16 primerkov evolucijske različice z oznako tipo 61. Kot zanimivost velja omeniti, da vgrajeni 2,9-litrski pogonski sklop ni bistveno poslabšal avtonomije Maseratijeve 4-kolesne 'ptičje kletke', ker je bil močnejši pogonski sklop v pogledu motorne žeje samo nekoliko bolj potraten kot 2.0-litrski motor, vse to pa je seveda pomembno vplivalo na dogajanje na dirkah, ker je 'Birdcage' ob primerjavi s tedanjo konkurenco lahko izpustil kakšen postanek v boksih. To se je pokazalo že na prvi dirki na območju francoskega mesta Rouen, kjer je  'Birdcage' ob prvem nastopu (1959) osvojil prvo in tretje mesto, vmes se je 'pritihotapil' lotus 15. Nato so sledile številne zmage v tedanjem italijanskem prvenstvu gorsko hitrostnih dirk, kjer je v letih 1960, 1961 in 1962 s takšnim avtomobilom zmagoval predvsem voznik Odoardo Govoni, leta 1963 je to prvenstvo z enakim avtomobilom osvojil Nino Todaro, ki je v istem letu osvojil še italijansko prvenstvo turnih avtomobilov. Pred tem (leta 1960) je to za volanom 'ptičje kletke' uspelo še enemu vozniku (Mennato Boffa). Veliko bolj je leta 1960 odmevala zmaga modela tipo 61 na legendarni nemški vztrajnostni dirki (1000 kilometrov Nürburgringa), ki sta jo osvojila Britanec Stirling Moss in Američan Dan Gurney, zadovoljstvo vodilnih pri znamki Maserati sta takrat s tretjim mestom dopolnila še dva voznika modela tipo 61 (Masten Gregory & Gino Munaron). Zadnja dva primerka tega slavnega tekmovalnega modela sta nastala v prvih dveh mesecih leta 1961, ker so takrat že pripravljali njegovega naslednika (tipo 63) z zadaj sredinsko vgrajenim 3-litrskim 12-valjnim motorjem (187 kW/250 KM) iz maseratija 250 F, ki je eden izmed prvih italijanskih dirkalnikov s sredinsko vgrajenim motorjem.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1 2
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
To je jaguar
(pred 2 meseci )
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Zaradi neprimerne vsebine je bil komentar odstranjen.
(pred 2 meseci )
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Zaradi neprimerne vsebine je bil komentar odstranjen.
(pred 2 meseci )
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Zaradi neprimerne vsebine je bil komentar odstranjen.
(pred 2 meseci )
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Zaradi neprimerne vsebine je bil komentar odstranjen.
(pred 2 meseci )
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Zaradi neprimerne vsebine je bil komentar odstranjen.
(pred 2 meseci )
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Zaradi neprimerne vsebine je bil komentar odstranjen.
(pred 2 meseci )
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Zaradi neprimerne vsebine je bil komentar odstranjen.
(pred 2 meseci )
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Zaradi neprimerne vsebine je bil komentar odstranjen.
(pred 2 meseci )
U2NyZWVuc2hvdF8yMDE5MDgyMC0xMjI5MzlfSW5zdGFncmFtLmpwZzE1NjYyOTcxMzk=.jpg
automobilistt pravi:
Zaradi neprimerne vsebine je bil komentar odstranjen.
(pred 2 meseci )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 14. 10. 2019
Oktober 2019
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
30010203040506
070809  domača premiera - mitsubishi ASX
10  mednarodna premiera - renault captur
domača premiera - volkswagen passat
111213
141516  domača premiera - Oplova gospodarska vozila
17181920
21222324252627
2829  mednarodna premiera - ssangyong korando
3031010203

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
nissan qashqai 194
volkswagen tiguan 160
renault captur 159
renault clio 152
škoda octavia 146

Podatki veljajo za september 2019

Letos je bilo v SLO prodanih 57.408 novih avtov!

Anketa
Kako se odločiš za nov avto?
957Ati kupi. 956An ban, pet podgan. 955Pogledam novosti na salonu. 954Kupim boljšega od soseda. 953Kdo še danes vozi avto? 952Vedno kupim isto znamko.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: FireFigh
Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Poostren nadzor pred 2 meseci  | 
Ford Kje na svetu je emoji s poltovornjakom? pred 2 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varnost na cesti ni samoumevna pred 2 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Dolenjci? pred 3 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Red je vedno pas pripet. Tudi poleti! pred 3 meseci  | 
Citroën praznuje 100 let Razstava starodobnikov na prostem pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Z nižjimi hitrostmi varno v poletje pred 4 meseci  | 
Renault clio 5 zvezdic na EURO NCAP pred 4 meseci  | 
Ford ecoboost 11. nagrada za 1,0-litrski motor pred 4 meseci  | 
Opel insignia Odlične ocene Oplove admiralska ladje pred 4 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Celjani? pred 4 meseci  | 
Renault EZ-FLEX Francoska pošta prva preizkuša EZ-FLEX pred 4 meseci  | 
Gospodarsko vozilo leta 2019 Zmagovalci so znani pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Kolesarjenje naj bo previdno, varno in ... pred 4 meseci  | 
Park vojaške zgodovine Tankovski vikend pred 4 meseci  | 
Peugeot Tedni izrednih pred 4 meseci  | 
Ford Neukrotljivi Filip Flisar pred 4 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Turneja mobilnosti po Sloveniji pred 5 meseci  | 
Citroën Prodajna mreža v znamenju stoletnice pred 5 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Odgovorno obnašanje na cestah pred 5 meseci  |