Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Avtomobilska vrata

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Vrata. V svoji najbolj osnovni obliki so to običajno pač večje deske na tečajih, ki se odpirajo in dovoljujejo vhod in izhod iz prostora. Ampak ko jih namestimo na avto, pa se kreativnost nekaterih proizvajalcev zavrti v nebo.
Avtomobilska vrata
Foto: Splet
10. 5. 2016 ob 7:00
Komentarjev: 0
tehno volan - avtomobilska vrata
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Gremo po vrsti. Če bi vedeli, bi vam rade volje povedali, komu lahko pripišemo zasluge, ampak nimamo pojma. Skoraj vsak avtomobilski izum lahko izsledimo, patentov za njih je namreč več kot sto tisoč. Skoraj zagotovo pa lahko trdimo, da so se prva vrata pojavila na kakšni kočiji s parnim pogonom. Večina avtov iz 19. stoletja jih sploh ni imela, saj so morali varčevati pri teži, ker so motorji bili vse prej kot zmogljivi, in pa zato, ker ideja varnosti na cesti sploh ni obstajala. Normalno, ko pa tudi hitrosti niso bile smrtonosne. Mogoče tudi zato, ker so imeli dosti dela že z razvojem primernega pogona. Takšna vrata, kot jih poznamo danes, torej s pomičnim steklom in dvema tečajema, pa so se pojavila prvič leta 1907 na električnem avtu detroit electric. Pa še takrat se niso prijela, saj je bilo kar nekaj Fordovih modelov T iz leta 1909 brezvratnih. Takrat so potniki pač morali imeti varnostna očala in obleke, za katere se niso preveč sekirali, saj so bili redno bombardirani z zaplatami blata in kamenjem. No, šele leta 1923 so se vrata začela bolj zaresno pojavljati.

Taprva vrata so bila tako težka, da jih je bilo težko zapreti in odpreti, lažja, bolj praktična, so prišla kakšno desetletje kasneje, ampak so bila tako fragilna, da so se hitro poškodovala že ob normalni uporabi. Že takrat so ljudje lahko uživali ob dizajnih vrat, ki jih poznamo danes, ampak skozi desetletja je nastal prenekateri čuden izum, kot so, na primer, tale vrata na BMW-ju isetti; in tudi tista na goggomobil​u dart, ki jih sploh ni. Ti dizajni se seveda niso obdržali, mnogi čudni pa so se in jih še vedno najdemo na eksotih.

Pa si jih nekaj poglejmo. Vsi poznate tista na lamborghinijih, ki se odpirajo navzgor. No, pravimo jih škarjasta vrata in so najbolj kul od vseh. Niso pa jih naumili prvi pri Lamborghiniju, temveč drugi Italijani pri Alfi Romeo, leta 1968, če smo natančni, na modelu carabo. Vrata so podobna kot metuljasta, le da se odpirajo čisto vertikalno in imajo tečajo na dnu A-stebričkov, za razliko od navadnih pa je z njimi lov na dekleta smešno preprost.

S samomorilskimi vrati pa morda malce manj. Včasih so bila ta najpogostejša in so tista, ki se odpirajo nazaj. Recimo, Oplova meriva in rolls-royce ghost jih imata še zdaj. Torej, tečaje imajo nameščene na zadnji strani vrat in se odpirajo v nasprotni smeri, kot ste vajeni. Prvič so se pojavila na Fordovem modelu B leta 1930, pa tudi na nekaterih avtih znamke Dodge, Bugatti, tudi fiat 600 jih je imel. Pa so spoh smiselna? Niti ne. Imenujejo se samomorilska, ker če so se odprla med vožnjo in so jih nič hudega sluteči potniki želeli zapreti, jih je vrglo ven iz avta.

Metuljasta vrata je prvi zrisal Jean Bugatti leta 1939 in so dobila ime po metulju, ker so mu pač podobna. Tečaji so nameščeni na strehi avtomobila in se vrata torej odpirajo navzgor, vendar obenem zarotirajo navzven. So super draga in jih zato imajo le avtomobila kova enzo ferrari ipd.

Vrata 'gull-wing' imajo tudi tečaje na strehi in so se prvič pojavila pri Mercedes-Benzovih dirkalnikih leta 1952. Tečaji so zopet na strehi vozila, vrata pa se enostavno odprejo gor, brez kakršnekoli rotacije. Če je dizajn praktičen ali ne, je stvar debate, je pa res, da poleg drsnih vrat zavzamejo najmanj prostora ob odpiranju, zato so super za parkiranje pred nakupovalnimi središči. Škoda le, ker jih vaš avto nima. Slednje vzamemo nazaj, če vozite mercedes-benza 300SL, peugeota 905, aston martina bulldog ali deloreana.

Drsna vrata pa so zgoraj in spodaj nameščena na tračnice, zato horizontalno drsijo po zunanji strani karoserije. Dizajn so naumili pri podjetje Kaiser Motors leta 1954, danes pa jih najdemo predvsem na tistih bolj družinskih predstavnikih avtomobilske struje, kombijih in neslavnemu peugeotu 1007.

To je povečini to, so pa tudi še razni umotvori, kot je tale spodaj, ki niti ne vemo, kako bi ga poimenovali. Angleško govoreči jim pravijo vrata 'canopy'. Morda baldahinasta? Kakorkoli, gre za izjeme in posebnosti v avtomobilskem svetu, ki služijo izključno estetiki in 'vau-učinku'.

Vrata pa sicer ne služijo samo obrambi pred vetrom. No, včasih so, tam nekje v 60. letih prejšnjega stoletja pa so jih začeli ojačevati. Avtomobilska so verjetno edina vrata, ki se tako drastično razlikujejo na obeh straneh. V notranjosti morajo poskrbeti za udobje, zato imamo običajno plasti usnja in blaga, razne gumbe z različnimi komandami, ambientalno osvetlitev, tudi zračne blazine; zunaj pa je pač pločevina, da izgledajo enako kot ostali avtomobilski paneli. V sredini, znotraj med drobovjem pa imamo prečne palice, ki posrkajo energijo ob trku, kup kablovja in jekleno konstrukcijo, ki je del karoserije.

Vsaka vrata imajo tudi zapah, teh je ogromno različnih modelov, in kljuko, ki se običajno potegne navzven za odklep. Včasih so bili namesto teh gumbi in se je rado zgodilo, da se je v nesreči kdaj ta gumb pritisnil in je potnike zmetalo ven, zato so tisti dizajn hitro opustili. In katera vrata so najboljša? Ne vemo. Verjetno tista, ki ti najlepše izgledajo. Aja, mogoče tista od rolls-royca, ker so električna in se ni treba namučiti ob zapiranju.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 17. 6. 2019
Junij 2019
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
27282930310102
03040506  domača premiera - ford mondeo hibrid karavan
07  domača premiera - toyota camry hybrid
0809
10  domača premiera - peugeot 508 SW
111213  domača premiera - citroën praznuje 100 let
14  domača premiera - digitalno doživetje z BMW
1516
17  domača premiera - Mercedes-Benz V
18  domača premiera - jaguar I-pace
1920212223
24252627282930

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 476
škoda octavia 365
dacia sandero 330
fiat 500 315
volkswagen polo 281

Podatki veljajo za maj 2019

Letos je bilo v SLO prodanih 34.155 novih avtov!

Anketa
Ali uporabljaš mobilni telefon med vožnjo?
951samo za klice 950ja, pišem tudi sporočila 949samo prostoročno 947nikoli, vedno ustavim


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: ciklon
Obvestila
Citroën praznuje 100 let Razstava starodobnikov na prostem pred 6 dnevi  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Z nižjimi hitrostmi varno v poletje pred 1 tedni  | 
Renault clio 5 zvezdic na EURO NCAP pred 3 tedni  | 
Ford ecoboost 11. nagrada za 1,0-litrski motor pred 3 tedni  | 
Opel insignia Odlične ocene Oplove admiralska ladje pred 3 tedni  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Celjani? pred 4 tedni  | 
Renault EZ-FLEX Francoska pošta prva preizkuša EZ-FLEX pred 4 tedni  | 
Gospodarsko vozilo leta 2019 Zmagovalci so znani pred 4 tedni  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Kolesarjenje naj bo previdno, varno in ... pred 1 meseci  | 
Park vojaške zgodovine Tankovski vikend pred 1 meseci  | 
Peugeot Tedni izrednih pred 1 meseci  | 
Ford Neukrotljivi Filip Flisar pred 1 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Turneja mobilnosti po Sloveniji pred 1 meseci  | 
Citroën Prodajna mreža v znamenju stoletnice pred 1 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Odgovorno obnašanje na cestah pred 1 meseci  | 
Razstava umetnin Slovenca v Dubaju Preboj na zahtevnem arabskem trgu pred 2 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Uspešno zaključena prva terenska ... pred 2 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Manjša uporaba telefonov, boljša ... pred 2 meseci  | 
Ford Bi zmanjšali stroške za gorivo? pred 2 meseci  | 
Škoda Auto Vzpostavili 7.000 električnih polnilnih ... pred 2 meseci  |