Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Avtomobilski sedež

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Marsikaj imamo v in na avtomobilih za samoumevno, med drugim volan in štiri kolesa. Ampak v bistvu je samo ena komponenta stara toliko kot avto sam - sedeži.
Avtomobilski sedež
Foto: Gašper Miš, splet
22. 12. 2015 ob 15:00
Komentarjev: 2
video tehno volan - sedež
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Razen če živite v Rusiji, potemtakem so možni tudi prizori, kot je tale na desni. Sedalo je verjetno edina stvar, ki je resnično toliko stara kot avto sam. Nekakšne težke znanosti ni, bi si človek mislil, ampak bi se, kot običajno, motil. Je za inženirje, ki jih razvijajo, še posebej na področju dobre opore telesa. In motorčkov, ki premikajo dele sedeža, če je ta električen. In gretja, če ga ima. In senzorja, ki ve, če sploh kdo sedi na njem. Med pisanjem prispevka za snemanje smo tako ugotovili, da so sedeži kar težka znanost.

V dražjih avtomobilih, seveda. Pri čisto osnovnih sedežih, ki se jih da premikati naprej in nazaj ter jim nastavljati naslon, so stvari neprimerljivo bolj preproste. Vse, kar je potrebno, je nekaj vzmeti in zobnikov. Z ročico kontroliramo zobnike in naslon sedeža, podobna štorija pa je tudi spodaj, ko sedež drsi po tirnicah. 

Pa vzemimo za primer znamko Opel. Ta že nekaj časa slovi po ergonomskih sedežih. Astrin ima na primer poleg aktualnega golfa (sedež ergoActive) edini v tem segmentu nemški certifikat za ergonomijo, ki ga dodeljuje skupina AGR. To pomeni, da je vaše telo res vedno optimalno in predvsem zdravo podprto. Gre za društvo možicljev v belih haljah in delujejo v sklopu Kampanje za zdrav hrbet. So neodvisna organizacija, ki dodeljuje certifikate za taboljše sedeže in javno objavlja rezultate. Astrini sedeži imajo tudi tisti kup motorčkov, da ga pomikajo, in celo masažo, kar v tem segmentu nikakor ni običaj. 

Električno nastavljivi sedeži so se začeli pojavljati že v 40-ih letih prejšnjega stoletja, in sicer samo za naprej in nazaj. V vse štiri smeri pa prvič v fordu thunderbird, letnik 1955. Tehnologija, ki je še danes v manjšini, je bila na voljo že pred 60 leti! Običajno takšni sedeži niso serijski ravno zato, ker so neprimerljivo bolj kompleksni kot tisti 'analogni'. Danes imajo že res ogromno elektromotorčkov, vedno več v bistvu. Če na hitro naštejemo najpogostejše: eden za pomik naprej in nazaj, drugi za pomik gor in dol, tretji za pomik naslona, četrti za nastavljanje bočne opore, peti ledvene, šesti pri res dragih avtih za pomik vzglavnika, sedmi za podaljševanje sedala pri kolenih, osmi samo za zgornjo polovico naslona in ... smo se naveličali naštevati. Še bi lahko, verjemite. V osemnajst smeri so nastavljivi najboljši in najdražji, torej imajo pol manj motorčkov le za premikanje.

Pa se masaže še niti lotili nismo. Samo ta opcija vam sedež napolni z grozdom novih elektromorčkov. Če si pogledamo samo možnosti masiranja sedežev v audiju A8, vam bo vse jasno. Masažna funkcija na sprednjih dveh sedežih je res prava masaža in ne le nakakšno vibriranje, izbirate lahko celo med več različnimi načini masaže in za različne predele vašega hrbta oziroma zadnjice. Kot Tajke, ki vam hodijo po hrbtu. Več si preberite tukaj, kjer je Anže igral tajkuna.

Kaj še ponujajo danes sedeži? Praktično vsi novejši imajo vgrajene hidrostatične senzorje, ki zaznavajo maso s pomočjo mehurjev s tekočino iz senzorjev. Ti zaznavajo pritisk, torej, če kdo sedi na sedežu ali ne. To pa je pomembno, da zračna blazina ve, ali naj se ob trku sproži ali ne. In tudi, kako močno se naj sproži, če na sedežu sedi manjša in lažja oseba. V tem primeru je seveda bolje, da se izstreli z manjšo močjo. Tem zračnim blazinam pravimo dvostopenjske. Isti senzorji se uporabijo še za marsikaj drugega, recimo za to, da vas avto začne nadležno opozarjati, če si odpnete varnostni pas. Kar poskusite dvigniti rit, ko ste odpasani, in boste videli, da neha cviliti. Seveda ne med hitro vožnjo. Patent za tovrstne senzorje je bil vložen že leta 1998 in ga vidite na desni. Samo kot zanimivost.

Ogrevanje sedežev je tudi že precej pogosto in bolj običajno od prezračevanja oz. hlajenja, imajo pa seveda nekateri sedeži oboje. V tem primeru mora biti usnje perforirano, torej naluknjano, v sedežu pa so kanalčki, da zrak pride do vseh potrebnih mest. Takšen sedež je še bolj kompliciran in v notranjosti verjetno izgleda kot kakšen računalnik. Zato pa tisti sedeži v audiju stanejo 15 tisoč evrov. Ja, samo sedeži, kar je več kot ogromna usnjena sedežna garnitura. Vsa ta elektronika se načeloma na kvari dosti, ker je kljub vsemu relativno preprosta. Vsaj v primerjavi z drugimi avtomobilskimi komponentami.

Sedeži torej so prava znanost. Sploh za tiste, ki ste veliko na cesti, vedno priporočamo, da doplačate za boljše, verjemite, da vam bo telo še kako hvaležno čez leta in leta, ki jih boste preživeli za volanom. Pri novi astri stanejo tisti certificirani ergonomski z masažo 1.900 evrov. Seveda pa je pomembno še, da si jih pravilno nastavite, sploh vozniški. Ne smete sedeti preveč leže, nekje 90-stopinjski kot naj bo med sedalnim delom in naslonom, tudi ne predaleč in noga naj bo po pritisku sklopke vsaj malo pokrčena. Roke pa naj preko volana padejo v zapestju. In vzglavnik naj bo poravnan z vrhom vaše glave, saj bo ob nesreči še kako prav prišel. To pa je to, kar morate vedeti za udobno in varno vožnjo. Če ste Hamilton zgoraj, pa itak nimate nobenih nastavitev in skrbi.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
1
SnVyZSBDZWhuZXIuanBnMTM4NzQ0MDEzNA==.jpg
Jure Cehner pravi:
Grofko, hvala za opozorilo. Smo preverili in drži, poleg astre je še golf v tem segmentu s certifikatom, kar smo tudi pripisali v tekst.
(pred 3 leti )
Ni slike
grofko pravi:
Ali nima tudi Golf VII, opcijsko na voljo ergoActiv sedež, z enakim cetifikatom (AGR) kot Astra?
(pred 3 leti )
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 21. 10. 2019
Oktober 2019
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
30010203040506
070809  domača premiera - mitsubishi ASX
10  mednarodna premiera - renault captur
domača premiera - volkswagen passat
111213
141516  domača premiera - Oplova gospodarska vozila
domača premiera - kia Xceed
17181920
21  domača premiera - škoda kamiq
22  domača premiera - hyundai kona hybrid
23  domača premiera - Jesensko doživetje z BMW 1
24252627
2829  mednarodna premiera - ssangyong korando
3031010203

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
nissan qashqai 194
volkswagen tiguan 160
renault captur 159
renault clio 152
škoda octavia 146

Podatki veljajo za september 2019

Letos je bilo v SLO prodanih 57.408 novih avtov!

Anketa
Kako se odločiš za nov avto?
957Ati kupi. 956An ban, pet podgan. 955Pogledam novosti na salonu. 954Kupim boljšega od soseda. 953Kdo še danes vozi avto? 952Vedno kupim isto znamko.


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: jeanpu
Obvestila
Javna agencija RS za varnost prometa Vozi desno, prehitevaj levo! pred 3 urami  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Akcija strokovnega nadzora v šolah ... pred 5 dnevi  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Poostren nadzor pred 3 meseci  | 
Ford Kje na svetu je emoji s poltovornjakom? pred 3 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Varnost na cesti ni samoumevna pred 3 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Dolenjci? pred 3 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Red je vedno pas pripet. Tudi poleti! pred 4 meseci  | 
Citroën praznuje 100 let Razstava starodobnikov na prostem pred 4 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Z nižjimi hitrostmi varno v poletje pred 4 meseci  | 
Renault clio 5 zvezdic na EURO NCAP pred 4 meseci  | 
Ford ecoboost 11. nagrada za 1,0-litrski motor pred 4 meseci  | 
Opel insignia Odlične ocene Oplove admiralska ladje pred 5 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav - Turneja ... Kakšni vozniki so Celjani? pred 5 meseci  | 
Renault EZ-FLEX Francoska pošta prva preizkuša EZ-FLEX pred 5 meseci  | 
Gospodarsko vozilo leta 2019 Zmagovalci so znani pred 5 meseci  | 
Javna agencija RS za varnost prometa Kolesarjenje naj bo previdno, varno in ... pred 5 meseci  | 
Park vojaške zgodovine Tankovski vikend pred 5 meseci  | 
Peugeot Tedni izrednih pred 5 meseci  | 
Ford Neukrotljivi Filip Flisar pred 5 meseci  | 
Zavarovalnica Triglav Turneja mobilnosti po Sloveniji pred 5 meseci  |