{* *} {* *} {* *} {* *}
 Volan na Facebook-u Uredništvo Oglaševanje
 

Kompresija

Tehno volan

Avtor prispevka: Jure Cehner
Izraz kompresija lahko pomeni veliko stvari, v avtomobilskem žargonu pa le eno. Dogaja se znotraj valja in je ključni proces pri premikanju vašega avtomobila.
Kompresija
Foto: splet
24. 11. 2015 ob 12:30
Komentarjev: 0
video tehno volan - kompresija
VIDEO VSEBINA
 
Zapri video

Če citiramo obrazložitev izraza 'kompresija' direktno iz SSKJ: 

kompresíja  -e ž (1. fiz. manjšanje prostornine plina zaradi večanja tlaka, stiskanje: zrak se pri kompresiji zelo segreje / izotermna kompresija 2. strojn. gib bata, pri katerem se plin ali para v valju stisne; kompresijski gib: pred kompresijo se sesalni ventil zapre ◊ med. pritisk na del organizma, ki ga povzroči novotvorba, krvavitev ali vnetje 

Izraz 'kompresija' torej lahko pomeni marsikaj, lepše poslovenjeno bi lahko bil 'stisk', tudi, denimo, ko 'zazipam' oz. 'zararam' slike in jih pošljem uredniku. Ampak v avtožargonu pomeni samo tisto strojniško razlago zgoraj in se dogaja izključno v motornem valju.

V bistvu je sama razlaga sila preprosta, saj gre v osnovi le za to, da se bat v valju pomakne navzgor in stisne plin. In to je vse, kar kompresija v svojem ozkem smislu v bistvu pomeni. Dobro, kaj pa se zgodi potem? Bodisi neposreden vbrizg goriva ali mešanice prek uplinjača, da imamo vnetljivost, nakar svečka sproži iskro in povroči eksplozijo, ki je posledica stisnjenega plina ter iskre. Hitra razširitev plinov, ki je posledica eksplozije, potisne bat navzdol. In postopek se ponovi. Znova in znova, dokler ne pridete na cilj.

Nikakor pa ne gre zamenjati kompresije s kompresijskim razmerjem. To je pa vrednost, ki predstavlja razmerje med največjo možno kapaciteto zgorevalne komore in najmanjšo. Torej, vrednost primerja dve različni prostornini: prostornino valja, ko je bat v najnižjem položaju, ter prostornino, ko je v najvišjem. Zato se vedno označuje kot nekaj proti nečemu. Pri tej mazdi, ki jo je Anže imel na testu v videu, recimo 14:1. Kompresijsko razmerje igra veliko vlogo pri sami moči motorja in učinkovitosti. Večje, kot je razmerje, večja je toplotna učinkovitost, manjša je poraba. Vsaj v teoriji.

Tam nekje do leta 1930 je bilo največje razmerje do 6,5:1; do sredine 20. stoletja pa se je skoraj podvojilo. Razlog za to tiči v vpeljavi tetra-etilnega svinca in precej izboljšanih oblik zgorevalnih komor. Ni pa več vse v kompresijskem razmerju. Novi ferrari 488 GTB ima razmerje samo 9,4:1, kar je posledica turbopolnilnika, in mu je težko očitati, da ni učinkovit. Mogoče le nevarčen ...

Kompresija je torej ključna pri delovanju vsakega motorja z notranjim izgorevanjem. Ni pa to samo abstrakten pojem, z njo imamo lahko tudi težave. Kompresija v valjih je namreč lahko slaba, kar se realizira v 'cukanju' avtomobila oz., če je res slaba, potem se motor niti ne prižge. Do tega lahko pride zaradi slabega tesnenja pri ventilu in če to ni 100-odstotno, potem iz valja uhajajo plini in tlak se zmanjša. Pri starejših motorjih minimalno odstopanje pri kopresijskem razmerju ni kritično, ampak seveda naj bo raje ničelno.

Običajno so kompresijska razmerja pri bencinskih motorjih nekje 10:1 pa vse tja do 14:1, pri dizelskih pa so večja, in sicer od 16:1 naprej. Če razmerja, predvsem tista večja, lepo funkcionirajo, je odvisno od večih faktorjev, denimo, od kota postavljenega vžiga, zaporedja vžiga itn. Mazda se hvali, da je z visokim kompresijskim razmerjem pri bencinskih motorjih dosegla več kot ostali proizvajalci s turbopolnilniki. Če je pri njih razmerje 14:1, je, kot smo rekli, pri večini proizvajalcev nekje 10:1, pri dizelskih motorjih pa precej več. Naslednja stopnja bo baje že kar 18:1 za bencinski motor, kar bi naj ugledali že pri naslednji seriji motorjev skyactiv.

 
Komentarji
Komentarji uporabnikov
 
Ni komentarjev, dodajte jih!
NAJBOLJ BRANO
NAJBOLJ KOMENTIRANO
VOLAN NA FACEBOOKU
 
   
Danes je 22. 1. 2019
Januar 2019
Pon Tor Sre Če Pet Sob Ned
 
31010203040506
070809  domača premiera - audi A1 sportback
10111213
14  domača premiera - peugeot 508
151617  domača premiera - renault kadjar
181920
21222324  domača premiera - audi Q3
252627
28293031010203

€/L
Q Max 100

€/L
Q Max 95

€/L
Q Max diesel
renault clio 282
renault captur 181
škoda octavia 132
volkswagen polo 113
volkswagen golf 107

Podatki veljajo za leto 2018

Lani je bilo v SLO prodanih 72.835 novih avtov!

Anketa
V letu 2019 bom:
934šel na tečaj varne vožnje 933zamenjal avtomobil 932pogledal vse dele oddaje Volan 931še več za volanom


Vsak petek boste prejeli sveže e-novičke Volan.

Obljubimo vam, da ne bomo smetili!

Novi dobitnik: takac12
Obvestila
Citroën jumper Policija ima nova vozila pred 2 meseci  | 
Ford focus Svetlejša nočna vožnja pred 2 meseci  | 
Volkswagen SUV-ji bodo leta 2025 najbolje prodajani pred 2 meseci  | 
Opel insignia Novi sistemi za informacije in ... pred 2 meseci  | 
Ford focus Pohvale za napredne tehnologije pred 2 meseci  | 
Ford Nič več rdečih luči pred 2 meseci  | 
Citroën berlingo van Mednarodni dostavnik leta 2019 pred 2 meseci  | 
Opel Opel praznuje 120 let proizvodnje ... pred 3 meseci  | 
Citroën berlingo, C4 cactus Finalista izbora Autobest 2019 pred 3 meseci  | 
Ford S-max, galaxy Nove tehnologije, novi pogoni pred 3 meseci  | 
Peugeot Nova ponudba vozil na elektriko pred 3 meseci  | 
Ford 25 let delovanja v Sloveniji pred 3 meseci  | 
Opel combo cargo Mednarodni dostavnik leta pred 3 meseci  | 
Citroën 2 CV Spaček praznuje 70 let pred 3 meseci  | 
DGR Ljubljana 2018 Šesta vožnja ugled­nih džentelmenov pred 3 meseci  | 
Goodyear Testiranja na vesoljski postaji pred 4 meseci  | 
Opel grandland X Še več moči in prefinjenosti pred 4 meseci  | 
Ford focus Tudi za otroke, ki se vračajo v šolo pred 4 meseci  | 
Ford focus Inovativen sistem za zaznavanje udarnih ... pred 5 meseci  | 
Ford tourneo custom Zmagovalcem bo odslej lažje pred 6 meseci  |